Hieronder een stukje uitleg over het verzenden van je bericten wanneer je je laptop meeneemt buitenshuis. Het maakt dan niet uit of je naar het buitenland toe gaat of op het netwerk van de buren gaat zitten. Zodra je op het netwerk zit van een andere provider dan die bij jou thuis, moet je waarschijnlijk iets aan je mail instellingen veranderen om je berichten te kunnen versturen. Wat je moet veranderen staat hieronder beschreven. Deze instellingen zijn misschien iets trager maar eenmaal ingesteld, zal je nooit meer problemen hebben met het versturen van je mail (tenzij er een storing is natuurlijk)

Het binnenhalen van je mail zal geen probleem zijn. Het verzenden waarschijnlijk wel. Even een korte uitleg.
Zodra je een bericht verstuurd, kijkt je mailprogramma met welke provider je op dat moment een internetverbinding hebt. Wanneer deze overeenkomt met de uitgaande mailserver (SMTP) in het programma dan gaat het goed en wordt hij gewoon verzonden. Bijvoorbeeld je hebt een modem van ziggo en je mailserver is smtp.ziggo.nl. Dan is het dus geen probleem.
Wanneer je bijvoorbeeld ook een kpn mail-account hebt dan wordt deze automatisch binnengehaald en ook verzonden zolang bij dat account maar als uitgaande server staat dat dat moet verlopen via de mailserver van Ziggo.
Maar ga je nu met je laptop naar het buitenland dan kennen ze daar geen Ziggo of KPN. Daar hebben ze binnen je mailprogramma een oplossing voor bedacht:

  • Je opent de eigenschappen van het account waar je de eigenschappen van wilt wijzigen.
  • Klik op het tabblad 'servers'
  • Zorg dat bij de uitgaande mail (SMTP) de uitgaande mailserver van dezelfde provider staat als van je inkomende mailserver. Wat de naam is kan je altijd terugvinden op de site van die provider.
  • Bijna onderaan zie je staan 'server voor uitgaande email'. Zet daar het vinkje aan bij de optie om te verifieren.
  • Klik op 'instellingen'.
  • De bovenste optie werkt meestal. Wanneer die niet werkt dan kan je altijd nog de andere opties uitproberen.

Wilt u dat ik dit voor u doe, neemt u dan gerust contact met mij op via telefoonnummer +31 13 543 95 65 of +31 6 1977 69 46.

Mailen kan natuurlijk ook naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

© Helpdesk-aan-Huis | 12 februari 2015